mandag 20. september 2010

Mitt første interiøroppdrag

I tillegg til jobben som typograf (eller mediegrafiker) er jeg også utdannet interiørdesigner, og i dag skal dere få se den første leiligheten jeg var med på å innrede:
katrine
Leiligheten tilhører en god venn, og oppdraget var som følger: En stilig ungkarsleilighet som er maskulin, men samtidig damevennlig. For det meste fungerte jeg bare som konsulent og godkjente allerede utvalgte møbler, men et par feilkjøp (i følge meg) fikk jeg avverget. For eksempel byttet vi ut et par litt vel gammeldagse lamper med de stilige oransje som du ser i bakgrunnen.
katrine
Det hvite salongbordet og bokhyllene var allerede i hus og fungerte fint, men for å myke opp ett litt kaldt og stramt uttrykk ble det valgt et spisebord varmt, mørkt treverk. Her er det plass til mange middagsgjester og jeg kan skrive under på at maten som blir servert alltid smaker fantastisk! De sorte stolene står fint til sofaen, og lampen, som gir et fint og mykt lys, er med vilje hengt noe høyt for ikke å blokkere øyekontakt mellom gjestene.

Detalj fra lampen over spisebordet. Utrolig flotte former!

Fargen fra de to stålampene hentes opp i puter og stearinlys i resten av stua og frisker opp et rom som ellers kunne blitt litt kjedelig. Et godt og varmt pledd har også fått plass, i tilfelle noen skulle føle for å krype godt opp i sofa'n. Vinduene er holdt uten gardiner for å slippe inn mest mulig lys.

En trapp forbinder stua med kjøkkenet, som er hjertet i leiligheten. Et kjøkkenbord ville fort gjort dette rommet trangt og uframkommelig, derfor ble det valgt et høyt, smalt bord med barkrakker. Bordet var i utgangspunktet lyst trehvitt, men ble beiset i samme tone som krakkene og deretter lakket. Det fungerer også fint som ekstra benkeplass, noe det var stort behov for.

Her er det duket for mange fine frokoststunder.

Eieren av leiligheten var så fornøyd at jeg i ettertid har fått frie tøyler på gjesterommet. Resultatet av det (og veddemålet som ble inngått i den forbindelse) skal dere også få se, snart...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...