søndag 4. september 2011

Botanisk hage


Nei, jeg har ikke vært på Tøyen. Derimot ble det endelig besøk i Sir Seewoosagur Ramgoolam Botanic Garden mens vi var på ferie, og jeg fikk endelig se vannliljene jeg har lest så mye om.
k


Blomstene lever bare én dag. Når de åpner seg på morgenen er de hvite, for så å bli mer og mer rosa før de dør om kvelden. Fascinerende.



Bladene skal visstnok kunne holde vekten av en voksen person, men siden undersiden og stilken har ganske heftige pigger lot vi oss ikke friste til å prøve (dessuten er det nok mulig guiden hadde blitt litt sint).


Jeg skjønner godt hvorfor denne dammen så ofte figurerer på postkort.




De små vannliljene fant vi her. Fikk ikke spurt, men håper de kanskje har et litt lengre liv... Og sist, men ikke minst; Kanskje blomsten under hadde vært noe å tenke på for de som planlegger brudebukett? Det er nemlig ikke roser som er pent dandert tett i tett, men derimot en enkelt blomst.



2 kommentarer:

  1. Vannliljer er vakre! Den typen hadde jeg aldri hørt om, takk for at du deler :) Ha en fortsatt strålende søndag!

    SvarSlett
  2. Før en nydelig dam og vannliljer, det var vakre bilder du viste oss, takk for turen, ha en fin søndag, hilsen Lisbeth ;O)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...