mandag 4. juni 2012

Prosjekt hage

Hage eller blomstereng?
Det er ikke helt lett å se hva det egentlig er vi har fått rundt nyhuset. Der er det nemlig ikke gjort noe som helst i hele vår.
Men noen lyspunkt finnes det.


Bak skjulet er det fullt av noen blå blomster som ser ut som de kan være verd å ta vare på. Skulle gjerne visst hva de heter. Kanskje noen kan hjelpe meg?
Akeleier fant jeg også rundt om i hagen, og de må definitivt reddes. Hagen til farmor var full av akeleier, så disse har jeg stort sett bare kalt farmor-blomster. De vekker gode minner fra sommerdager i farmors hage.



Mye flott stein ligger det også rundt på tomta, så hagen har definitivt potensiale. Men veien fram til en strøken hage hvor vi kan slappe av og kose oss er, om ikke altfor lang, så i det minste litt kronglete.



For å gjøre det litt mer overkommelig har jeg delt inn i flere små delmål. Det viktigste nå er nemlig å komme i hus før jenta vår kommer. Og etter det vet vi ingenting om hvordan hverdagen blir. 

Mål nummer en er derfpr veldig enkelt: Den gamle fyrkjelen skal få nytt liv, med litt god jord og noen lettstelte sommerblomster.
Det spørs om vi kommer lenger i sommer, men det er jo godt å ha en plan, så her er noen flere mål:

Mål 2: Lage surjordsbed med rhododendron langs gjerdet.

Mål 3: Fjerne slyngplanta som prøver å klatre inn i annekset.

Mål 4: Redde akeleier og andre planter som kan få ett nytt hjem når ugresset endelig er borte.


Den lille uteplassen ved annekset har deilig ettermiddag- og kveldssol, så der vil vi også prøve å få gjort litt. Kanskje får slyngplanten leve i leveggen? Vi får se når resten er borte.


Og her har dere mitt aller største prosjekt, foreløpig. Dette bedet må nemlig graves helt opp og få både ny jord og nye planter. Men når det er gjort tror jeg det blir skikkelig fint! Ser for meg peoner, liljer og kanskje noen roser. Eller noe helt annet. For en gangs skyld har jeg faktisk tenkt å ta meg tid til å planlegge litt. Noe må jeg jo pusle med til vinteren.

Og så må jo plenen slås da. Her nytter det ikke med vanlig gressklipper...


Heldigvis er det noen ting som kommer helt av seg selv. På min første runde i hagen oppdaget jeg både hvite syriner og et flott morelltre. Så får vi bare håpe sistnevnte får stå i fred og ikke felles når nabohuset skal bygges. Det ligger nemlig akkurat på grensa mellom vår tomt og naboens. Krysser fingrene for en pen morellfangst til høsten.

Som dere skjønner får vi litt å henge fingrene i.
Jeg gleder meg til å komme i gang!!

2 kommentarer:

  1. Hage er mye jobb! Jeg har mange planer for hagen vår - vi må bare få ferdig huset først. Nå er det skvalderkål og brennesle over alt, men det er i alle fall bedre enn i fjor. Lykke til med hagen, og ikke minst bayen!

    SvarSlett
  2. Kommer til å bli kjempe fint!
    Gleder meg til å se.
    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...