fredag 20. september 2013

Godt til høstkveldene

Jeg skal innrømme at det var søte, gode og røde tomater jeg drømte om da jeg i våres sådde tomatfrø i små potter i vinduskarmen. Men så kom den lille larven Aldrimett og begynte å gnafse i seg tomatene mine. Det syns jeg slett ikke var greit. Så for at ikke Aldrimett og kompisene skulle spise seg altfor feite endte jeg opp med flere kilo grønne tomater. 

Hva i all verden kan man bruke grønne tomater til?


Svaret fant jeg hos Gunda med bloggen Alt Godt. Hun har laget marmelade av de umodne tomatene. Og etter å ha mumset i meg større mengder ost og kjeks med tomatmarmelade kan jeg love at den er god!

Oppskriften finner du her!

For en gangs skyld klarte jeg faktisk å følge oppskriften slavisk. Med ett lite unntak. Jeg lagde dobbel porsjon (som ble til 9 glass i ymse størrelse). Å kutte to kilo småtomat i tynne strimler ble i meste laget, så noe ble kuttet, og resten kjørte jeg grovt i stavmiksern. Det funket kjempebra! Ikke tok jeg av skinnet heller.

Mitt heteste tips før helgen er altså: Har du tomater som ikke vil modnes? Lag marmelade av dem. Så har du deilig tilbehør til både ost og kjøttretter utover vinteren. Eller fine julegaver.

God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...