mandag 18. juli 2011

Sommer på jorda


...og sommer er ikke akkurat høysesong for innetid foran pc-en, men litt blogging blir det tid til. I helgen har jeg fått en skikkelig dose Grenlands-sommer. Det er ikke skikkelig sommer før vi har hørt Postgirobygget på Wrightegaarden i Langesund, og NÅ, nå er det endelig sommer! Utrolig bra konsert på fredagen!


Lørdag var det baccalaofestival i Brevik og jeg gjorde en fantastisk oppdagelse. Det ser nemlig ut til at min kjære, lille hjemby snart kan bytte navn fra iskrembyen til gjenbruksbyen. Det blei litt shopping, for å si det sånn... Men det skal dere får høre mer om seinere, synes nemlig hver lille butikk fortjener sitt eget innlegg.



Lørdagen ble avsluttet med Curt Adeler Vandrespel, som feirer byens store sjøhelt. Absolutt verd å få med seg hvis du er i nærheten førstkommende helg! Fiskesuppe, spesialbrygget øl (for de som har lov), sanger og utstilling ved bymuseet, rusletur med tablåer gjennom byens gater og avslutning i den gamle barneparken var en kjempeflott opplevelse! Husk gode sko og varme klær.

Riktignok mente min kjære det ble en litt vel stor dose Breviks-patriotisme, noe jeg selvfølgelig er fullstendig uenig i. Derfor avslutter jeg like godt med et par vers av Brevik-sangen:


Gamle Brevik med utsyn mot sjøen,
havn og fjorder og sund kler deg godt.
Gamle Brevik med skogen og øen,
for en prektig natur du har fått

Selve byen har krokete gater,
lange brygger med hus nokså små,
og på torget to gamlinger prater
om sin ungdom på bøljan den blå.

Vakre hauger og knatter og åser
ligger rundt som en skjermende krans,
og når solgangsbris sommerdag blåser
trer Eidangerfjords bølger sin dans.

1 kommentar:

  1. Så spennende at byen din skal satse på gjenbruk. Gleder meg til å se deg skrive om hva som kommer til å skje.

    hilsen ann-helen

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...